Základní síť zdravotních adiktologických krajských ambulancí

Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky (RVKPP) na svém řádném jednání dne 13. 11. 2019 jednomyslně schválila Návrh základní sítě zdravotních adiktologických krajských ambulancí pro dospělé pacienty a klienty v kontextu reformy psychiatrické péče. Jedná se o materiál Společnosti pro návykové nemoci ČLS JEP, který vznikl ve spolupráci s Českou asociací adiktologů a Klinikou adiktologie 1. LF UK a VFN. Schválení materiálu předcházela dlouhá diskuse, během níž se objevila řada otázek. Na většinu z nich se pokoušíme odpověděť v následujících odstavcích, které ve vztahu k materiálu samotnému i procesu diskuse o něm považujeme za důležité a které chceme pro další proces práce akcentovat.

Za výbor společnosti
Prof. PhDr. Michal Miovský, Ph.D., vědecký sekretář SNN ČLS JEP

1) Vliv koncepce na stávající síť služeb není z hlediska sociálních služeb žádný a neznamená žádné snižování nebo redukci v jakékoli segmentu. Jde primárně o min. garantovanou sít zdravotní ambulantní péče v adiktologii a její regionální (krajskou) distribuci – proto slovo páteřní. Jde tedy o rozšíření současné sítě služeb, resp. doplnění o nejslabší segment – tedy ambulantní zdravotní část. Vznik sítě zdravotních ambulancí nesmí negativně ovlivnit jiné segmenty služeb či být realizován na jejich úkor.

2) Koncepce zdravotních ambulancí na krajské úrovni není žádným způsobem propojena s tématem financování stávajících, existujících služeb. Její těžiště spočívá v celkovém objemu smluv na vybrané zdravotnické profese v požadovaném/potřebném objemu a zasmluvnění těchto provozů. Doporučen je zde pouze nárůst prostředků pro podporu těchto ambulancí z hlediska dotačního systému z hlediska dofinancování ztrátových komponent a návrh jasně formuluje požadavek evidovat tento nárůst separátně, aby jakkoli nekolidoval se současným objemem prostředků a jejich vazbou na existující služby.

3) Základním předpokládám vzniku sítě zdravotních ambulancí je ochota současných významných poskytovatelů péče se do projektu zapojit. Klíčovým důvodem a předpokladem je disponovaní potřebným zdravotnickým personálem. Návrh neřešení a nesmí řešit právní statut poskytovatele a z logiky věci, resp. ze současné situace v terénu je zřejmé, že klíčovým poskytovatelem této služby budou v mnoha regionech nestátní neziskové organizace. Tedy předpokládá se, že právě nestátní neziskové organizace projeví zájem o celý projekt a stanou se hlavním hybatelem.

4) Zdravotnické ambulance nemohou a nebudou schopny nahrazovat jiné typy provozů a kolidovat s jinými segmenty péče. Na to nebudou mít ani kapacitu, ani žádný důvod. Naopak z hlediska Reformy psychiatrie (viz bod 5) je klíčové rozdělení a respekt vůči např. terénním službám, které mají s ambulancemi být kompatibilní a vzájemně na sebe úzce navazovat. Není např. myslitelné, aby řešily systémově výměnný program nebo jiné intervence, které nevročí jádro strukturované léčby a jsou kvalitně zajištěny jinými službami. Zdravotní ambulance se mají držet modelu Rozšířených ambulancí a primárně reprezentovat segment strukturované ambulantní adiktologické léčby.

5) Klíčovým převodníkem celého projektu ambulancí se stala Reforma psychiatrie, která má nastavená pravidla podporující výše konstatované souvislosti. Současně Reforma vymezuje směr a prostor v jakém se projekt ambulancí může a bude muset pohybovat – není zde tedy prakticky žádný prostor na posuny někam jinam.

6) Pilot/evaluace celého projektu, který je součástí první fáze v rámci Reformy psychiatrie pro segment ARP, navrhujeme doplnit o společný stálý panel za účasti vybraných odborníků z různých segmentů (např. terénní programy, K-centra atd.) nominovaných odbornými společnostmi a asociacemi zaměstnavatelů a navrhujeme tím zlepšit komunikaci a informovanost o průběhu a výsledcích pilotního projektu a interpretaci těchto výsledků.